|  | 
| Dirk Niefanger | Gunnar Och| Birka Siwczyk (eds.): | 
|  | 
| Cord-Friedrich Berghahn | Dirk Niefanger | Gunnar Och | Birka Siwczyk (eds.): | 
Kontroversen
im 18. und 19. Jh. ——————– im 20. und 21. Jh.
2015, 472 S., Abb. —————————– 2021, 456 S., Abb.
ISBN: 978-3-487-14750-5 —————————- ISBN 978-3-487-14890-8
Contents / Inhaltsverzeichnis, Vol 1
The 19th-century German-Jewish debate about the author of Nathan and his friend Moses Mendelssohn, followed very different conceptions and parameters of reception. This repeatedly involved forms of respect and contempt, of appropriation and rejection, which have as yet been insufficiently studied.
This volume seeks to trace these intricate pathways and not only to understand Lessing in terms of their contexts but also conversely to understand these contexts of Lessing. Many discourses involving Jews and Judaism were oriented to his singular position and presented the opportunity for the creation of an individual image and also for self-assurance. Such a double perspectivation leads to a further pluralisation of our image of Lessing and to a strong differentiation of mentalities, ways of thinking, clichés and dispositifs in a wider and – despite great efforts in research – still by no means sufficiently surveyed field of German-Jewish (literary) history.
This volume of essays is the first in a new series which will bring together research and reports from the work of the Lessing Museum in Kamenz.
Contents / Inhaltsverzeichnis, Vol 2 (scroll down)
Contents / Inhaltsverzeichnis, Vol 1
|  | 
Table of contents Vol. 2The essays in this volume document the last of three international and interdisciplinary conferences on the theme of “Lessing and Judaism”. The focus is on the 20th century, a particularly volatile period for the reception of Lessing’s work, in which the upheavals of the time, ideological tensions and controversies, and above all the rupture of civilisation that was the Shoah, left deep traces. The spectrum of philological, literary, cultural, philosophical, historical and media-related studies shows how engagement with Lessing has been pluralised and polarised against the background of antisemitism and Jewish self-determination, but also in the context of non-Jewish repression and grief. Together with the first volume, published in 2015, which examined the same theme in the context of the 18th and 19th centuries, this forms a stimulating compendium, with a wide range of perspectives, for researchers and for anyone interested in Lessing’s contemporary relevance.
Einleitung
Gotthold Ephraim Lessing und das Judentum im 20. und 21. Jahrhundert
 –
Prolegomena zur Erschließung eines weiten Feldes | 11
I. Lessing in literarischen Diskursen
- Barbara Beßlich
 Lessing in der Wiener Moderne | 27
 
- Thorsten Unger
 Nathan der Weise in Buchreihen von 1850 bis 1950 |49
- Markus Fauser
 Verleugnete Konvergenz. Lessing bei Adolf Bartels | 75
- Matthias N. Lorenz
 Der Hamburger Lessing-Preis 1933–1945.
 
 Antisemiten unter Lessings Flagge | 101
- Nike Thurn
 Veränderte Verhältnisse. Wolfenbüttel, 1779 /New York, 1942
 Ferdinand Bruckners Nathan-Adaption an Erwin Piscators Studio-Bühne
 der New School of Social Research und im Belasco Theatre am Broadway | 131
-  Anke Detken
 Lessings Schrei und Schillers Husten: Zur Funktion von Klassikern
 in Heiner Müllers LEBEN GUNDLINGS FRIEDRICH VON
 PREUSSEN LESSINGS SCHLAF TRAUM SCHREI | 151
- Barbara Hahn
 „Jeder sage, was ihm Wahrheit dünkt“. Hannah Arendt liest Lessing | 169
- Dirk Niefanger
 „Faust wäre … Jude?“ Lessing-Lektüren von Walter Jens | 181
II. Lessing in der jüdischen Moderne
- Hans Otto Horch
 Lessing-Rezeption in der deutsch-jüdischen Presse | 197
- Sonia Goldblum
 Religion, Mensch und Individuum.
 Franz Rosenzweig
 und die Kritik an Lessings Toleranzgedanken | 221
- Cord-Friedrich Berghahn
 „der freieste Geist der neueren Zeit“.
- Lessing und Leo Strauss | 237
- Liliane Weissberg
 Max Horkheimer, Lessing und der Lessing-Preis | 255
- Bernd Auerochs
 Das Schweigen der Orthodoxie.
 
 Alexander Altmann über Lessing und Mendelssohn | 269
III. Lessing in der Ideengeschichte der Moderne
- Jacques Le Rider Lessings „Austrifizierung“ in Joseph Roths Feuilleton von 1939 | 285
- Carsten Rohde „Wer ist denn hier der Jude?“ Lessing bei Victor Klemperer | 297
- Gunnar Och „Verzicht auf den Ursprung“.
- Hans Mayer, Nathan der Weise und Die Juden | 317
- Isabel Röskau-Rydel Die polnische Lessing-Rezeption im 20. Jahrhundert
- mit besonderer Berücksichtigung des Aufführungsverbots
- des Stummfilms Nathan der Weise im Jahr 1923 | 333
- Jakob Hessing Lessing und Freud. Eine Lektüre der Ringparabel | 347
IV. Lessing im Museum und auf der Bühne
- Sylke Kaufmann
 Zwischen bewusster Inszenierung und Marginalisierung.
 Lessings Beziehungen
 zum Judentum im Museum | 365
 
- Annette Simonis
 Die Aktualität von Lessings Nathan der Weise.
- Zur Bühnengeschichte der letzten Jahre | 397
 Barry Murnane
 Lessing, nur sekundär?
- Die nicht mehr dramatische Rezeption in der
 neueren Theaterlandschaft | 413
 
Namenregister | 449
Autorinnen und Autoren der Beiträge | 453

 
								

 
															