Manfred Kwiran: Interdisziplinäre Herausforderung für die Menschenrechtserziehung (2021)

Manfred Kwiran
während der INTR°A-Jahrestagung 2014
in der Ev. Akademie Braunschweig

Prof. Dr. Dr. D.Lit.
Manfred Kwiran (geb. 1939), Wülperode (zwischen Braunschweig und Goslar), war Leiter des Amtes für Religionspädagogik und der Ev. Akademie Braunschweig. Er lehrte viele Jahre als Professor für Religionspädagogik an der Universität Bern.
Erschienen 1989 (!) 
Witten: SCMR.Brockhaus






    Interdisciplinary Challenge
    of Human Rights Education
     
    [1]
    Als
    Einstieg in die Thematik der interdisziplinären Herausforderung für die
    Menschenrechte, ja besonders für die Menschenrechts-Bildung, wählte ich eines
    der bekanntesten Lieder von Bob Dylan, „Blowing in the Wind“.  In kaum drei Minuten sang Dylan sein Lied,
    untermalt mit Fotos aus unserer realen Welt: Kinderarmut, Kinder und Krieg,
    Kindersoldaten, Hungersnot, Gewalt, Konflikte und Schrecken des Krieges in
    unserer Einen Welt.[2]
      Dylan
    hatte den Text in einer New Yorker Folk-Kneipe 1962 geschrieben. Er wurde sehr
    bald einer der wichtigsten Sänger der amerikanischen Bürgerrechtsbewegung und
    stellte „die gleichsam ewigen existentiellen Fragen, ohne anzuklagen oder
    Antworten zu bemühen“.[3]
    In seinem  relativ einfachen Text klingt
    immer der Protest zu gegenwärtigen Themen mit: „Wie viele Male müssen
    Kanonenkugeln fliegen, bevor man für immer sie stoppt? … Wie viele Jahre können
    Menschen leben, bevor man ihnen die Freiheit schenkt? …Wie viele Male kann ein
    Mann sich abwenden und behaupten, er sähe einfach nichts? …Wie viele Ohren muss
    ein Mann haben, bevor er hören kann, dass Menschen weinen? … Ja, und wie viele
    Tote sind nötig, bis er merkt, dass zu viele Menschen gestorben sind?“ Dann folgt der Refrain: „Die Antwort, mein
    Freund, weht im Wind, die Antwort weht im Wind.“[4]

    In der
    „Zeit“ des Vietnam-Kriegs, der Bürgerrechtsbewegung und Martin Luther King sprachen
    diese einfachen Texte Menschen – uns – 
    in unserer alltäglichen Welt an und motivierten zum Nachdenken, zum
    Handeln, zum Protest und menschenrechtlicher Perspektive. Hier geht es immer um
    Menschen, Menschenrechte, Menschenpflichten und um Menschenrechts-Bildung von
    klein an. So wird in den „Standards der Menschenrechtsbildung in Schulen“
    (2005) hervorgehoben: „Das Vorschule- bzw. Grundschulalter ist ein  Lebensabschnitt, in dem die Schülerinnen und
    Schüler die Basis ihrer persönlichen und sozialen Identität aufbauen und
    beginnen, eine eigene Sicht auf die Welt zu entwickeln. Aufgrund der kognitiven
    sowie moralischen Dispositonen in diesem Alter ist es weniger notwendig,
    komplexes Wissen über Menschenrechte zu vermitteln als vielmehr die soziale und
    ethische Entwicklung zu fördern und sie bei der Entwicklung ihrer inneren
    Struktur von Werten zu unterstützen. Vorrangig für das einzelne Kind ist es,
    seine eigenen Bedürfnisse, Gefühle, Meinungen und Einstellungen zu erkennen, zu
    verstehen und zu verbalisieren. Aus diesem Grund sollte die Menschenrechts-bildung
    in diesem Alter darauf gerichtet sein, ein Verständnis über die
    unveräusserliche Würde des Menschen zu vermitteln sowie die positiven
    Eigenschaften des Individuums zu fördern wie die persönliche Anerkennung,
    Selbstrespekt,  Selbstvertrauen,
    Verantwortung und Offenheit gegenüber der Welt.“[5]  

    Es geht um
    uns und auf Augenhöhe, die anderen auch, die uns nur scheinbar „so“ fremd sind.
    „Da Bildung für die Realisierung von Menschenrechten zentral ist, muss es das
    Ziel von Menschenrechtsbildung sein, eine Kultur der Menschenrechte zu
    schaffen, in der Menschenrechte verstanden, geachtet, verteidigt und
    eingefordert werden. Menschenrechtsbildung ist dann erfolgreich, wenn jedes
    Mitglied der Gesellschaft sowohl Wissen über die Menschenrechte,
    Menschenrechtsbewusstsein sowie die Fähigkeit erworben hat, sich für seine
    eigenen und die Menschenrechte anderer einzusetzen.“[6]
    Es sind unsere Probleme, die Menschenrechts-Verletzungen!  Und es ist unsere Aufgabe hinzusehen,
    aufzuschreien und zu handeln, für die anderen und zeitgleich somit auch für
    uns, unser gemeinsames Leben und Wohlergehen.  

    Menschenrechtsbildung
    fängt früh an und hört nie auf. „Menschenrechtsbildung ist ein umfassender
    lebenslanger Prozess, der bereits in der frühesten Kindheit beginnt und sowohl
    den formalen (schulischen), non-formalen (außerschulischen) sowie den
    informellen (lebenslangen) Bildungskontext umfasst.“ [7]
    Wir erkennen die Nöte und müssen diese laut werden lassen. Wir müssen dagegen
    angehen, wenn Menschenrechte missachtet werden, wir müssen die Misstände beim
    Namen nennen…ob es die verschiedenen Weltanschauungen, religiösen
    Überzeugungen, andere Religionen, Religionsfreiheit, Meinungsfreiheit sind, Pressefreiheit,
    Freiheit des eigenen Lebensstils oder 
    Gerechtigkeit und Ungerechtigkeit betrifft.   Die
    Probleme der anderen sind somit zugleich auch immer unsere. Wir sehen sie, wir
    hören sie und schweigen nicht.
    Allerdings
    kann es nicht nur beim Protestieren bleiben. Die Positionen müssen deutlich
    werden. Welche Themen sollen im Dialog diskutiert werden und mit welcher
    Zielrichtung. Ohne Bereitschaft zum Dialog können Proteste Gewalt und Gegenwalt
    auslösen. Sehr schnell geht es dann nicht mehr um die Themen, sondern um
    „Recht“ haben und gegen die „anderen“. 
    „Nur dagegen zu protestieren und nicht miteinander zu reden, ist
    eigentlich eine Kapitulation vor den Verhältnissen.“ So Außenminister Sigmar
    Gabriel zu den Demonstranten, die in Hamburg Stellung beziehen wollten gegen
    den „G 20-Gipfel“.[8]   In ihrem Aufsatz „Protest“ schreibt Jagoda
    Marinic: „Es wird höchste Zeit über Grundsätzliches zu reden, … wie es die
    Grundrechte sind: Versammlungsfreiheit, Meinungsfreiheit und Pressefreiheit.
    Gesetzlich verbriefte Freiheiten müssen wieder verteidigt werden, weil das
    Bedürfnis, sich sicher zu fühlen, von so manchen Politikern als Begründung
    vorgeschoben wird, um die Rahmenbedingungen für die Freiheit einzuschränken.
    Der Bürger soll geschützt werden, heißt es … Protest, das ist Ablehnung. Protest
    gegen G 20 bedeutet die Ablehnung der derzeitigen Wirtschaftsordnung. Es ist
    ein lautstarker Widerspruch gegen die Verteilungspraxis der vergangenen
    Jahrzehnte … Es ist nicht zuletzt ein Kampf gegen das Vergessen, wie wir uns auch
    anders organisieren können, humaner … Der protestierende Bürger ist nicht weniger
    als ein Zeuge seiner Zeit. Protestierende Bürger möchten die Realität, die sie
    umgibt, nicht hinnehmen.“[9] 
    Es muss deutlich werden, nicht nur wogegen immer protestiert wird,
    sondern auch wofür – und welche möglichen Lösungen bedacht werden
    sollten. Erschreckend sind die Gewaltauswüchse mit der Polizei, die das
    berechtigte Anliegen friedlicher Demonstranten nicht zu Worte kommen lassen. Die
    Überschrift des Zeitungsartikels
    „G 20 in Hamburg: Weltpolitik und Krawall“
    zeigt auf, wie gewaltig die unterschiedlichen Positionen der Teilnehmer und der
    Demonstranten sein können. „Eigentlich will G-20-Gastgeber Deutschland die
    Top-Mächte für mehr Investitionen in Afrika gewinnen, den Kampf gegen den
    Klimawandel stärken, die Flüchtlingskrise eindämmen oder die Wirtschaft
    robuster aufstellen.“[10]  Zu den dringenden Themen gehören: Terrorismus,
    Klima, Hunger, Krieg, freier Handel. So sind es nicht nur die derzeit
    stattfindenden Kriege in Syrien u.a., aber auch ganz aktuelle Bedrohungen des
    Weltfriedens insgesamt, z.B. Nordkorea und intensivere Aufrüstung der Nationen.
    „Die G 20-Gruppe wäre deshalb gut beraten, das Thema Nordkorea … ernst zu
    nehmen. Denn der Konflikt ist keinesfalls nur regional begrenzt oder bilateral
    ausgerichtet.“[11]  Hier sind einfache Lösungen nicht möglich.
    Jeder der beteiligten Parteien hat nationale Gründe für die eigene Position und
    tut sich schwer, die Situation und die Befürchtungen der anderen Seite ernst
    oder überhaupt wahrzunehmen: „Einig sind sich die USA, China und Russland
    darin, dass der Atomstreit mit Nordkorea ein großes Sicherheitsrisiko für die
    gesamte Region birgt.“[12] 

    Die Konflikte betreffen weltweit die Menschenrechte der Menschen insgesamt.
    Alleingänge einzelner Staaten, geschweige denn von möchte-gern Herrscher,
    Diktatoren oder Präsidenten, bringen hier keine Lösungen. „Nicht nur Russland
    und die USA suchen eine Annäherung im Syrien- und Ukraine-Konflikt. Es geht
    auch um den Kampf gegen die Terrormiliz IS und Nordkoreas Atom- und
    Raketenprogramm.“ [13]
    Hier sind Abschottung und Protektionismus oder gar nicht gerade intelligente
    nationalistisch-fundamentalistische Sprüche wie „Amerika First“ weder hilfreich,
    noch geeignet, die globalen Probleme anzugehen. „Um EINE LEBENSWERTE Zukunft
    für alle – einschließlich der nach uns kommenden Menschen – zu sichern, bedarf
    es auch einer grundsätzlichen Weiterentwicklung der heutigen internationalen
    Machtordnung zu einer kosmopolitisch aufgebauten Weltgesellschaft, in der die
    gewohnte nationalstaatliche Politikgestaltung noch um rechtsstaatlich und
    demokratisch legitimierte Regierungsfunktionen auf Weltebene ergänzt wird…Jeder
    Versuch, sich gegen sie abzuschotten oder den eigenen nationalen Interessen zu
    unterwerfen, erodiert die ohnehin unzureichenden Steuerungsmöglichkeiten
    unserer globalisierten Welt noch weiter.“[14]  Es ist ebenfalls naiv zu glauben, dass man
    „Demokratie“ oder gar westliche oder religiöse Werthaltungen anderen Ländern und
    Kulturen diktieren kann. „Eine Ordnung, die auf westlichen Werten basiert, ist
    so voraussetzungsreich, dass sie viel Zeit braucht, um sich zu entwickeln.
    Versuche, dies zu erzwingen oder von außen zu beschleunigen, sind bestenfalls
    naiv. Den westlichen Werten ist weitaus mehr gedient, wenn man sich auf ihre
    natürliche Anziehungskraft verlässt und ihre Verbreitung befördert, indem man
    lediglich Kooperation und Austausch ermöglicht. Der Westen hat nicht die
    Mittel, dem Rest der Welt seine Ordnung aufzuzwingen, auch wenn das viele
    Kreuzritter des Guten nicht wahrhaben wollen.“ [15]  Die Reaktion gegen einen nationalistischen  Protektionismus von Donald Trump ist
    verständlich, dass neue Partner gesucht werden: „Vor dem G-20-Gipfel will die
    EU mit Japan Handelsabkommen schließen.“[16]
     Hier geht es insgesamt um mehr als „ein
    Drittel der weltweiten Wirtschaftsordnung.“ Mehr als 20  Millionen Menschen sind in Hungersnot. [17]
    Obwohl
    unsere Welt der Digitalisierung vielen Menschen die Möglichkeit gibt, auch den
    noch so „lupenreinen Demokraten“ , geschickten Autoritäten, „indirekten
    Diktatoren“, „korrupten Präsidenten“, die alle vor der Wahl den Menschen viele
    Versprechungen machten und anschließend die neu gewonnene Macht
    missbrauch(t)en, um ihre ideologisch-politischen Ziele im Alleingang
    durchzuboxen, am Volke und parlamentarischen Notwendigkeiten vorbei,
    scheinheilig zum Wohle ihrer Wähler und des Volkes behaupten, so werden in
    vielen Ländern diese Herren und Damen der Korruption, der Vetternwirtschaft,
    der Demagogie, des Betrugs angeklagt und überführt.  Oft wird hier an die Diktatoren und Gegner
    demokratischer Werte gedacht. Aber auch in Demokratien kann es dazu kommen, das
    die neu gewonnene Macht die politische Führung in Versuchung bringt ihre politischen
    Gegner durch neue Gesetzeseinschränkungen auszuschalten, um allein zu
    herrschen. Hier werden dann grundsätzliche Rechte, wie Presse- und
    Meinungsfreiheit geschwächt und die notwendige Gewaltenteilung abgeschafft.
    „Das hat Hitler getan, das macht Erdogan, und ich male nicht den Teufel an die
    Wand, wenn ich befürchte, dass auch Donald Trump diesen Weg gehen wird.
    Überhaupt müssen wir gegenwärtig sehen, dass es politische Konstellationen
    extrem knapper Mehrheiten für die Demokratiefeinde gibt, die – in Polen oder
    Ungarn – einmal gewählt alles daransetzen, demokratische Prinzipien
    schnellstmöglich auszuhebeln…was uneingeschränkter, also autoritärer Macht im
    Wege stehen könnte … Es ist einfacher, für die Demokratie zu kämpfen, solange sie
    noch besteht.“[18] Auch
    hier darf man nicht wegsehen, sondern immer wieder den Dialog und den Diskurs
    mit anders denken Weggefährten suchen, um eine wehrhafte Demokratie als Prozess
    abzusichern. So sind dann die Menschenrechte und besonders deren Verletzungen
    ein Hinweis wie wichtig Menschrechtsbildung ist.  „Regierungen täuschen häufig ihr eigenes Volk,
    wenn es darum geht, an der Macht zu bleiben. Täuschungen sind immerhin keine
    glatten Lügen, die moralisch als noch verwerflicher angesehen werden. Dennoch
    kommen sie de facto oft nahe an sie heran oder sind letztlich in ihren
    Ergebnissen deckungsgleich… Abraham Lincoln, der die Sklaverei in den USA
    abschaffte und zu den bedeutendsten Präsidenten der Vereinigten Staaten
    gehörte, wusste um die Gefahr der Täuschungen durch Regierende allzu gut. Und
    sein warnendes Wort hat bis in die Gegenwart noch immer höchste Aktualität,
    weil Täuschungsabsicht politisch nach wie vor en vogue ist … Das Volk wiederum
    murrt oder rebelliert, wenn es Täuschungen aufdecken kann. Manchmal jagt es
    seine Politiker in die Wüste … Die Geduld des Volkes mit der Unwahrhaftigkeit
    ist nicht endlos. Und irgendwann wird der Preis, den Politiker für Täuschungen
    am Ende zahlen, sehr hoch sein.“[19]
    So die Deutung von Christa Schyboll zu den Worten von Abraham Lincoln, ursprünglich
    erschienen im „Milwaukee Daily Journal“, 29. Oktober 1886:
    „You can
    fool some of the people all of the time, and all of the people some of the
    time, but you can not fool all of the people all the time.“
    „Man kann
    einen Teil des Volkes die ganze Zeit täuschen und das ganze Volk einen Teil der
    Zeit. Aber man kann nicht das gesamte Volk die ganze Zeit täuschen.“

    Müssten uns
    die damaligen Worte von Lincoln nicht besonders heute eine Warnung sein, nicht
    nur für Politiker, sondern für uns alle überhaupt?  Man kann manchmal manche Leute betrügen, aber
    nicht immer alle!? Damit man aber solche Täuschungen wahrnehmen kann,
    verlangt es mehr denn je nach Bildung, Menschenrechtsbildung, im
    interkulturellen, im sozialen, im interreligiösen und im demokratischen
    Bereich.[20] 
    Menschenrechtsbildung ist stets ein anstehender, nicht endender Prozess und
    dies zum Wohle aller Menschen.
    1.   Just Peace
      is a Process
    2.    Our Present
      Situation
    3.    Human
      Rights Education and Learning

    In his speech at the German Association for Peace and Conflict Walter
    Steinmeier, then the Federal Foreign Minister, started with the violent
    conflicts at the moment, imagine there is a war: „I cannot recall a time…when
    there were so many different complex crises going on at the same time…And here’s
    something we scarely thought possible after seventy years of peace in Europe:
    the Ukraine crisis has brought the wuestion of war and peace back to our
    continent…the Gaza conflict, Syria, the Ebola epidemic, Iraq and the advances
    of ISIS.“
    [21] „It is
    about peace, with the world committed to the strength of the law as opposed tot
    he law oft he strongest. However, this hope for peace is also not abstract, but
    is being put to a difficult test in reality … We cannot talk about the
    importance of peaceful structures of order without defending them where they
    are flagrantly infringed.“
    [22]

    Steinmeier
    asks: „Is it really a conincidence that there are so many wars, crises and
    conflicts going on just now? Or is it a systematic eruption of forces and
    tensions in a world in which structures of order are increassingly losing
    influence, a world which is growing ever more interconnected but whose
    contrasts are colliding ever more sharply?“[23]  If we look at our world we see, not only, but
    especially border conflicts as potential sources and threats to peace in our
    world. „After the African states obtained their independance, the artificial
    and poorly demarcated orders of attempt to use one’s power to gain more land or
    influence, sometimes it results in cultural or religious struggle beteeen
    different groups who are now asked to make up a „new“ country, often have lost
    their former status.“[24]
    Many of these countries have been able to live with such differences and
    develop without extreme violence. Eve Conant in Nationale Geographics spoke on
    March 28 (2014) of six „most worrisome disputed territories“. „When it comes to
    territorial disputes across the globe, the list is long and ever-changing.
    There are now more than 150 disputes under way that involve territory, mostly
    in Africa, Asia, and the Pacific region, but also in Europe and the Americas.“[25]
    Since the Syrian „revolution“ and „civil war“, especially the socalled
    „expansion“ of ISIS this is more than dangerous. The many migration movements
    and the struggle for a „new“ home tell their stories.

    I. Just Peace
    is needed

    Just Peace is today the challenge for a serious human rights education. „No
    one who seriously considers an ideal society can ignore justice, order, and
    power, separately or in combination. We require order. We desire peace. But we
    also seek justice And sometimes peace and justice are inconsistent and peace
    must give way, as for a just war.“[26]
    We are here not just dealing with our
    rights, getting to know our personal rights, but also of those of others. Human
    rights education is unseparatively interwoven with human duties for a just
    world, a just peace, which is always more than a simplisticon pause or a „just“
    war. We are dealing here with the care and ustainability of our existence and
    accept for such our needed responsibilities. National or internaitonal problems
    are automatically complex and global, and they are ours as well.  „Just peace would actually achieve a social
    justic that many ardently desire for their chosen community. The just peace would
    promote as a by-product individual adjustments, harmony and growth, social and
    economic welfare, and social and economic equality. It would help as  no coercive or authoritian system could, to
    alleviate poverty and hunger.“[27]

    In the past wars between two  countries seemed to be the „normal“, conflict
    between these two agressors or more. Today it is often difficult, if not
    impossible, to tell who is invovled in conflicts since then?  It is still the question: What have we learned
    from past conflicts and wars?  And if
    not, why? It is imporant to reember and so the world looked last year back to two
    world wars 1914 and 1939   The Holocaust –  Most gruesome Genocide ever  The German president Joachim Gauck pointed out
    that such most horrible inhumane atrocities dare not be forgotten and that
    every nation which has been responsible needs to be honest to its past crimes
    against humanity. „Recollection and knowledge of one’s own history give
    foundation, stability and confidence to democratic culture. This is what the
    future of democracy depends on. The National Socialist crimes – the genocide of
    the European Jews, of Sinti and Roma, as well as the persecution and extinction
    of political dissenters and social fringe goups, not least the triggering off
    of the 2nd World War as a war of aggression and annihilation – all these have
    left distinct traces in our nation … Remembering these various phases of German
    history and behaviour of our society in the former GDR. Remembering these
    various phases of German history in the 20th century not only means recognition
    of the suffering and memory of the victims, appreciation of resistance and
    human sense of decency, but also a moral, individual and social turning back to
    the own past: Irrespectively of any personal guilt, it is prerequisite for each
    generation to develop their own access to
    history. The lessons from the past
    are components of a stable democratic future.“
    [28]  The holocaust has been by far the most extreme
    and horrible genocide of all. But what is genocide in its various complexities,
    different from country, nation, culture. Most nations fail to face their
    historical failures, their war crimes, their mass murder, their genocides.[29]

    The Secretary-General Ban Ki-Moon
    stated on January 15, 2010: „The prevention of mass atrocities demands a
    system-wide UN effort. Goals related to the responsibility to protect should
    also inform our development and peace-building work, not just our efforts in the
    areas of human rights, humanitarian affairs, peacekeeping and political
    affairs.“[30]
     We must become more sensitive and aware
    of our fellow human beings and their situation. 
    The respect of history, remembrance or „memorial culture“ deals and
    shows special experiences of the past, of our life and of that of others. Not
    knowing where one comes from makes the understanding and life of the present
    difficult and it has no orientation. A historical awareness provides a holistic
    perspective, an open eye, a sensitive awareness of our world and the problems
    oft he others. For our own welfare, but for the well-being and peace among
    ourselves and with one another, we can and are able to develop a life of
    responsibility. 

    In the last few years one
    unfortunately saw that in many european countries a new type of nationalism, mixed
    with political or religious fundamentalism, with neo-nazism or radical rights
    ideologies. To gain political power to hold onto it, some governments have
    entered coalitions with such groups, against Muslims, Jewish people, or against
    foreigners and refugees.

    The official observers of the
    Nazi-scene, responsible for the safety and welfare of the population, were
    caught by surprise and admited failure.[31]    Genocides since:  Rwanda
    If we are looking back at history, we
    find that planned murder has been part of human history, perhaps some  of these atrocities between people could not
    clearly be identified as genocide because they did not „fit“ our present
    definition.  When we hear that certain nations
    are „claiming“ valuable resource lands of other countries, perhaps „bying“
    these „rights“ from dictators we realize how interwoven the global markets are
    with possible crimes against humanity. 
    In relationship one can also see our misuse of the our planet, of our environment,
    noting the consequences not just for us and others, we have to reflect our
    contribution to ist sustainability. It was last year that the UN – General
    Secretary Ban Ki-Moon in New York warned the world community, speaking to more
    than 100 heads of states, at the climate conference oft he UN. The delgates
    coming from all parts of the globe demanded concrete steps to lower the
    earth-warming to a limit oft wo degrees. Ban Ki-Moon called the climate change
    being the „largest“ danger in the history of mankind.  The representative of the children assistance
    organization „World Vision“ emphasized the social aspecte of every ecological
    catastrophy.  Another challenge is the
    import of  food products from socalled
    third world nations.

     Local and regional problems and  catastrophies alone would keep us busy in
    living with one another and helping when others are in need,  like the earthquake of Nepal and its victims
    which daily faces us in the media. In the newspaper of Kathmandu we read that
    due to an analysis of possible further avalanches and protection of the people
    an entire village was evacuated. Hundred-fifty villagers were forced to give up
    their homes, leaving everything behind.[32]

    „Genocide is the deliberate
    destruction of a national ethnical, racial or religious group, in part or in
    whole.“  Crimes against mankind, starting
    at the local level often occur in societies in which different national,
    racial, ethnic or religious groups are no longer aware of their identieis,
    resulting in conflicts. However, it is not the differences in identity per se
    that generate conflict, but rather the gross inequalities  associated with those differences, in terms
    of access to power and resources, social services, development opportunities
    and the enjoyment of fundamental rights and freedoms.

             II. Our Situation – the „Third World
    War“?

    9/11 and the war on terrorism in Irak
    and elsewhere were to overcome terrorism, a new kind of war calling on every
    nation to eradicate those not willing to live in peace or not willing to solve
    conficts in a diplomatic way. The socalled „Unity of those willing to fight
    terrorism“ tried to do everything, also in other countries like Afghanistan, to
    try to react to such terroristic war. AFTER YEARS the end of military
    interventions showed how little the world community was able to do. Instead of
    peace for the people oft he region a still greater menace, the terrorist
    „Islamic State „(ISIS)  was called out
    committing daily new atrocities everywhere. Many terrorists from many countries
    “organized“ themselves into  a horde
    ofocalled „holy war“,murders having no scuples whatsoever.– Terroristic
    Genocide  is going on and it is more than
    difficult to end it.

     In the daily news papers, one documented
    especially the „silent sufferings“ of the Syrian refugees in Lebanon. Millions
    have fled from their civil war to neighboring countries. Very hard is the
    situation near Beirut.  „The situation of
    the Syrian refugees is in Leban especially dramatic. Different to the situaiton
    in Turkey, Jordania and Iraq the country does not allow the building of refugee
    camps. The government is afraid that the present balance between Sunnites.
    Schiites, Christians and Drusias would be destroyed. When there are no official
    camps, especially the women and children try to find lodgings  wherever possible: in unfinished buildings,
    garages, baracs of wood or of plastic covers or camping in the field with tents
    having received from aid-associations.“[33] For
    the international helping groups like UNHCR the situation lacks more financial
    aid:
    „451 million US dollars (about 395 million euros) were last year (2014)
    used to help the refugees in providing only the essentials.

    III. Human Rights Education and Learning

    Throughout my paper I have already
    dealt with aspects of human rights and the conventions to which most nations
    known have agreed. Indeed: „Human rights are norms of international law which
    primarily protect individuals against abuses of public authority…The conception
    of the equality and inviolability of human dignity lies at the core of human
    rights. It is forbidden to discriminate against people on the basis of gender,
    age, ethnic  background or health,
    for  example. All people have the right
    to  self-determination and the right to
    participate in and have influence in their decisions for or „against“ human
    rights.

     Our digitalized world allows us and makes  it possible to have the news world wide
    within seconds. In minutes we share with one another what is happening in our
    ONE WORLD of which we are, we can look away or are bystanders, allowing things
    to happen, as we watch also of atrocities and wars killing or close our eyes
    and ears, people murdering others in Rwanda, in Syria, in Nigeria, in the
    Ukraine, killing not just nobodies, but if we observe closely one of taking
    sides of the aggressors. We share the shame for what takes place, what has been
    done to fellow humans. 
     In spite of our disapointments and acts „against“
    human rights,  Human Rights Education is indeed
    „the“ promise of the Third Millenium: „Ours is an Age of Rights. “[34]
    „Human right cultures, however, have long been
    in the making by the praxis of victims of violations, regardless of the mode of
    production of human rights standards and instruments. The single most critical
    source of human rights is the consciousness of people of the world who have
    waged the most persistent struggles for decolonization and self-determinations,
    against racial discriminations, gender-based agression and discrimination,
    denial of access to basic minimum needs, environmental degradation and
    destrcution, systematic ‚benign neglect‘ of the disarticulated, disadvantaged
    and dispossessed (including the indigenous peoples of the Earth). Clearly,
    Human Rights Educaiton (HRE) must begin by a commissioning of a world history
    of people’s struggles for right and against injustice and tyranny.“[35]  

    In the document of the Human Rights
    Centre  „Human Rights Education in
    Finland“ it is clearly stated: „HUMAN RIGHTS EDUCATION is a crucial requirement
    for the development of human rights awareness and ultimately for the
    realisation of human rights. Consequently, the Human Rights Centre decided at
    the onset of its operations to carry out this baseline study on the
    implementation of human rights education and training in the Finnish education
    system.“[36]
    That the different  forms and levels of
    education need to be observed was clearly seen. „The implementation of human
    rights education and training naturally varies between, for example, early
    childhood educaiton and university education …“[37] Very
    important is that our children receive quite early, in an elementary way, not
    just knowledge of the Human Rights Convention, but can speak with their
    teachers and fellow pupils about their rights and responsibilities, that they
    realize that these rights are something special and need to be protected, for
    oneself and others as well. That the rights of children are beyond the HRs also
    in a special convention dealt with.  Human rights education in primary should at
    least include:
    „That the structures of care and
    teaching should support a human rights-based development of the child…educators
    should be able to apply the human rights of the child in their work…friendly,
    fair and equal instruction of children reinforces their conception of their own
    rights and obligations and of those of others that they have formed on the
    basis of early attachment relations. In other words, human rights principles
    can be communicated to preschoolers in various ways taking their age and
    maturity into account.“[38]

    Many children in this world cannot
    appreciate of their rights because they are not given to them,e.g. they cannot
    go to school and lack many rights privileges we have in our countries.

    In the Study of HRE in Finland the
    conclusion can be shared by many  similar
    studies of other countries. „The study revealed that human rights education and
    training is implemented in Finland in various ways and in several sectors.
    Nevertheless, the field is marked by heterogeneity and lack of a systematic
    approach. Even though more and more attention has lately been paid to the
    envionment and culture of education and training on human rights norms and the
    mechanisms is still relatively limited.     
    The greatest challenge is the lack of human rights training in the
    education of teachers and educators, on the one hand, and in the education of
    civil and public servants on the other.“[39]
    Teachers of all subject areas do
    often see no urgency of taking HRE as priority and all penetrating perspective
    either for the curriculum as such or for their particular subject, regardless
    if history, 
    politics or RE etc. Correspondingly
    students asked in what subject area they were first confronted with the topic do
    either not remember or say some information about Human Rights was spoken of in
    Politics and History, perhaps a little in Religion or Reliigous Education. No
    detailed study either one of the  HR
    Declaration, nor the Convention on Genocide, nor the „Children Rights
    Convention“ were as such being dealt with for more than just an informative input,
    hardly anyone had heard that these documents really had to do with their
    personal lives, no one felt that the human rights spoken of involved also
    challenges for action when these rights were not held, misused, or neglected in
    certain social / political areas and aspects. 
    Some simply felt that it was enough that they had received some
    information, few know the background and reason fort he Convention, nor why one
    should now speak of HRE as an ongoing process. One group of pupils told me that
    this was   important fort he politicians,
    for themselves it was rather a „boring“ subject with little or no part of their
    actual life.  

     IV. The Challenge of Human Rights Learning

    Our world is in need of a new world
    ethos, a world and global consciousnes needs to be developed.  Therefore the challenge of HRE is and will
    remain an on-going process. Instead of military powers, diplomacy needs to be
    learned, a radical move from a „just“ war to just peace must mean that we have
    to look at the source of conflicts before they grow to a size difficult to
    handle without violence. Therefore HRE is a process of prevention and a daily
    attempt to „watch“ that human rights of 
    even the „weakest“ of our fellow humans can have a chance to live and
    that we begin to share with them our own well-being and just peace. Being aware
    of injustice and inequality more must be done to overcome it. That the
    situations in once’s own country is changed for the better and that no one
    needs to leave their home to be free and be able to feed their families. That
    no one needs to risk their life to flee their home and become a refugee with an
    uncertain future.

    I would suggest that we opt for
    concrete and positive practice, projects which help us to understand what the
    human rights are all about, what the included duties and responsibilities could
    look like living in a mulitcultural ONE WORLD with and for one another.
    This could pay more attention to an-awareness of
    daily news and being informed. School children research and make a newspaper. Interdisciplinary
    Education becomes the norm.
    We dare not
    be bystanders … just watching.  Bob Dylan asks
    „how many times can a man/ woman turn his head And pretend he doesn’t
    see? :..Yes, and how many deaths will it take til he knows That too many people
    hae died?
    The answer…is blowing in the wind … the
    answer is entailed in the crises and conflicts of our world. Bob Dylan
    commented on this in his song: „But the only trouble ist hat no one picks up
    the answer…I still say that some of the biggest criminals are those that turn
    their heads away when they see wrong and know it’s wrong.“[40]

    Our world is global,  we are living in a country with many
    refugees, migrants of diffeent countries, with very different cultural,
    political and religous backgrounds and taditions. The societies are being
    enriched through diversity, being multicultural, multireligious. Migrants can
    contribute with their talents, values and experiences their world views and
    belief systems. [41]

    Seldom does the entire curriculum
    show that HRE  is an important aspect in
    all subject areas. Few teachers use the news media to show the relevace of the
    daily reports. There seems to be a lack of update knowledge failing to show
    pupils that HRE is needed as a very important part for being educated for
    life.  As Human Rights Education is in
    process, everyone can benfit from the various intercultural aspects present in
    our contacts with immigrants and their families, as we get to know them
    personally,  their reasons for having to
    leavetheir homes and the difficult journey.  

    HRE is as such
    interdisciplinary.  There is no area of
    education which is not involved, starting with elementary school and being part
    of life itself, independent of age.   Interdisciplinary
    training of teachers at the university training and continued education
    workshops throughout one’s professional work is a prerequisite for success and
    one’s own personal well-being and oft hat of others as well.

    Mut
    ist, 
    sich von den Mächtigen
    nicht ausgrenzen zu lassen“ 

     „Courage is
    not allowing the mighty to seperate one from others.“  





    Anmerkungen / notes


    [1] Vortrag
    gehalten auf der „5th Nordic conference on subject education“, mit dem Thema:
    Changing Pedagogies: Diversities in School and Education, University of
    Helsinki 27-29 May 2015
    [2] Bob
    Dylan, Blowinta in the wind, 2 min. 26 Seconds, written 1962, http://www.youtube.com. Oct 4,2013
    [3] Thomas
    Waldherr, Blowin‘ in the Wind, S.1-3,
    http://www.songlexikon.de/songlexikon/songs/blowinwind
    [4] Blowin‘
    in the wind Übersetzung. 
    http://songtexte.com/uebersetzung/bob-dylan/blowin-in-th-wind-deutsch-33d6bc81.html
    — in Englisch: http://www.songtexte.com/songtext/bob-dylan/blowin-in-zhe-wind-2bd5e8d2.html
    [5]
    Standards der Menschenrechtsbildung in Schulen. Arbeitsgruppe Menschenrechtsbildung im
    FORUM MENSCHENRECHTE (Hg.) Berlin 2005, S.20  https://www.unesco.de
    [6] Anton
    Bösl, Tania Jastrzembski, Menschenrechtsbildung. Globale Herausforderung und
    internationaler Auftrag, KAS-Auslandsinformationen. KAS-AI 12/05,S.4-30, hier
    S.6.
    [7] Ebd.
    [8] Sigmar
    Gabriel, Zitat des Tages“, Braunschweiger Zeitung, 6.7.2017.
    [9] Jagoda
    Marinic, Protest, Süddeutsche Zeitung, Nr.161 (15./16. Juli 2017, S.6
    [10] G 20 in
    Hamburg: Weltpolitik und Krawall, Volksstimme, 6.7.2017,S.3 (SAA-1-03)
    [11]
    Friedemann Diederichs, Bedrohung Nordkorea,in: Braunschweiger Zeitung,
    6.7.2017.
    [12] Dirk
    Godder, dpa, Gefährliches Kräftemessen mit den USA, Volksstimme, 6. 7. 2017,
    S.4 (MUD -1-01)
    [13] G 20 in
    Hamburg: Weltpolitik und Krawall, Volksstimme, 6. 7. 2017, S.3.(SAA-1-03)
    [14] Franz
    Alt, Peter Spiegel, Gerechtigkeit. Zukunft für alle. Die Grundsatzerklärung, 
    Gütersloh 2017, S.170-171
    [15] Carlo
    Masala, Welt-Unordnung. Die globalen Krisen und das Versagen des Westens, 
    München 2016, S.155-156
    [16] AFP
    Berlin, Ein Signal gegen den Protektionismus, Volksstimme, 6.7. 2017, S.7(WIR-2_A7)
    [17]
    Dpa;Afrka erstmals im Breennpunkt,“ Volksstimme, 6. 7. 2017, S.3 (SAA-1-03)
    [18] Harald
    Wezer, Wir sind die MEHRHEIT für eine offene Gesellschaft, Frankfurt am Main
    2017,S. 26-27
    [19] Christa
    Schyboll, Gedanken zum Zitat von Abraham Lincoln, http://gutzitiert.de/zitat_autor_abraham_lincoln_thema_oeffentliche_meinung_zitat_2579.html,

    S.1-2(30.62017)
    [20] Manfred
    Kwiran, Interkulturelles Lernen im Unterricht, in: Ulrich Becker, Christoph
    Th.Scheilke, Aneignung und Vermittlung. Gütersloh 1995; s.a. Stefan Weyers,
    Nils Köbel (Hrsg.), Bildung und Menschenrechte. Interdisziplinäre Beiträge zur
    Menschenrechtsbildung. Wiesbaden 2016; Johannes Lähnemann (Hrsg.) Weltreligionen
    und Friedenserziehung.  Wege zur
    Toleranz, Bd. 7 Pädagogische Beiträge zur Kulturbegegnung, Rissen 1989;
    Manfred
    L. Pirner, Johannes Lähnemann, Heiner Bielefeldt (Hrsg), Menschenrechte und
    inter-religiöse Bildung. Referate und Ergebnisse des Nürnberger Forums 2013,
    Rissen 2013.
     
    [21]
    Walter Steinmeier, Imagine there’s a war, Ständige Vertretung Deutschlands bei
    den Vereinten Nationen, New York (19.03.2015,p.2 http://www.new-york-un.diplo.de…/Speeches.retrieved
    May 19,2015
    [22] Ibid, p.8
    [23] Ibid, p.7
    [24] Charles I. Mitchell, Transformative
    ICT Developments, Border Conflicts…(April 18.2014),p.9
    wpsa.research.pdx.edu/papers/docs/2014.pdf
    [25] Eve Conant, 6 of the World’s Most
    Worrisome Disputed Territories, National Geographic,p.2 — http://news.nationalgeographc.com/new/2014…retrieved
    May 15, 2015
    [26]
    R.J. Rummel; Understanding conflict and war. Chapter 8 The Just Peace. 
    [27]
    Ibid, p.29
    [28] Joachim
    Gauck et al, GEGEN VERGESSEN – Für Demokratie E.V. 2010,
    www.gegen-vergessen.de — p.1
    [29] Taner
    Akcam, Armenien und der Völkermord. Die Istanbuler Prozesse und die türkische
    Nationalbewegung. Hamburger Edition HIS Verlagsges.mbH 2004.
    [30] Ban
    Ki-moon, Preventing Genocide, Crimes Against Humanity, Ethnic Cleansing and War
    Crimes.
    A United States system-wide
    endeavour,www.un.org/en/preventgenocide/advisor_role.shtml — p.1
    [31] Maik
    Baumgärtner et al, Letzte Ausfahrt Eisenach, in: DER SPIEGEL, 46 / November 14,
    2011, p.66ff.
    [32] Dpa,
    Nepal gibt Dorf auf,in: Volksstimme (WEL-1-08; May 12,2015), p.8
    [33] Dpa,
    Das stille Leiden der syrischen Flüchtlinge im Libanon,in: Volksstimme
    (MUD-1-01) (19.2.2015), p.4
    [34] Upendra
    Baxi, Human Rights Education: The Promise oft he Third Millenium? 
    [35]  Ibid.
    [36]
    Kristina Kouros and Kristiina Vainio, Foreword, Human Rights Education in
    Finland. Helsinki 2014, p.5
    [37] Ibid,p.7, s.a. Manfred Kwiran, Just
    Peace and Human Rights, in: PANORAMA, Vol 23 (2011),p.70-80
    [38]
    Ibid,p.43
    [39]
    Ibid,p.8; s.a. Manfred Kwiran, Menschrechte – Herausforderungen der
    Religionen,
    in: Jürgen Court, Michael Klöcker (Hg.), Wehe und Welten der Religionen.
    Frankfurt am Main, 2009, 341-353
    [40] Bob
    Dylan in: Blowin‘ in the Wind – Wikipedia, the free encyclopedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Blowin…p.3
    retrieved May 18
    , 2015
    [41]
    Friedrich Heckmann, Konkurrenzkampf um die besten Menschen. Interview by Felix
    Stephan. Süddeutsche Zeitung, N 81 (9.4.2015,p.13. See his
    Publication: Integration von Migranten. Springer VS, Berlin 2015.

    CC
    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.