Routledge: Handbook of Buddhist-Christian Studies – Handbuch der buddhistisch-christlichen Studien

Ein Vademecum komparativer Studien im Kontext christlich-buddhistischer Begegnungen, Zusammenhänge und Dialoge.
Einblicke 
in Vergangenheit und Gegenwart

Carol Anderson,
Thomas Cattoi (eds.):

The Routledge Handbook of
Buddhist-Christian Studies
Routledge Handbooks in Religion

Abingdon (UK) / New York (USA):
Routledge 2022, 548 pp.

 

Publisher’s information

Buddhist-Christian dialogue has a long and complex history that stretches back to the first centuries of the common era. Comprising 42 international and disciplinarily diverse chapters, this volume begins by setting up a framework for examining the nature of Buddhist-Christian interreligious dialogue, discussing how research in this area has been conducted in the past and considering future theoretical directions. Subsequent chapters delve into:

  • important episodes in the history of Buddhist-Christian dialogue;
  • contemporary conversations such as monastic interreligious dialogue, multiple religious identity, and dual religious practice; and
  • Buddhist-Christian cooperation in social justice, social engagement, pastoral care, and interreligious education settings.

The volume closes with a section devoted to comparative and constructive explorations of different speculative themes that range from the theological to the philosophical or experiential. This handbook explores how the study of Buddhist-Christian relations has been and ought to be done.

The Routledge Handbook of Buddhist-Christian Studies is essential reading for researchers and students interested in Buddhist-Christian studies, Asian religions, and interreligious relationships. It will be of interest to those in fields such as anthropology, political science, theology, and history.

Deutsche Erläuterung

Der buddhistisch-christliche Dialog hat eine lange und komplexe Geschichte, die bis in die ersten Jahrhunderte der gemeinsamen Zeitrechnung zurückreicht. Dieser Band, der 42 internationale und disziplinär unterschiedliche Kapitel umfasst, beginnt mit der Herstellung eines Rahmens für die Untersuchung der Natur des buddhistisch-christlichen interreligiösen Dialogs, der Erörterung der bisherigen Forschung in diesem Bereich und der Betrachtung künftiger theoretischer Richtungen.
Die anschließenden Kapitel befassen sich mit:
 
  • wichtigen Episoden in der Geschichte des buddhistisch-christlichen Dialogs;
  • zeitgenössischen Themen wie der interreligiöse Dialog der Mönche, die multiple religiöse Identität und die duale religiöse Praxis; und
  • buddhistisch-christliche Zusammenarbeit in den Bereichen soziale Gerechtigkeit, soziales Engagement, Seelsorge und interreligiöse Bildung.
Der Band schließt mit einem Abschnitt, der der vergleichenden und konstruktiven Erkundung verschiedener spekulativer Themen gewidmet ist, die von theologischen bis hin zu philosophischen oder erfahrungsbezogenen Themen reichen. Dieses Handbuch untersucht, wie das Studium der buddhistisch-christlichen Beziehungen bisher durchgeführt wurde und werden sollte.
 
Das Routledge Handbook of Buddhist-Christian Studies ist eine unverzichtbare Lektüre für Forscher und Studenten, die sich für buddhistisch-christliche Studien, asiatische Religionen und interreligiöse Beziehungen interessieren. Es wird für diejenigen von Interesse sein, die in Bereichen wie Anthropologie, Politikwissenschaft, Theologie und Geschichte arbeiten.
 
Aus dem deutschsprachigen Raum haben zu diesem Werk beigetragen:
Gudrun Löwner, Martin Repp, Martin Rötting und Perry Schmidt-Leukel, 
 

TABLE OF CONTENTS

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Chapter|5 pages

From Mission to Intersectionality and Beyond

Four Centuries of Buddhist-Christian Encounter
ByCarol S. Anderson, Thomas Cattoi — Abstract 

Part Part I|79 pages — Theory and Method

Chapter 1|13 pages

The Variety of Methods in Buddhist-Christian Studies

ByLeo D. Lefebure — Abstract 

Chapter 2|11 pages

Buddhism and Christianity Through Fractal Eyes

ByPerry Schmidt-Leukel — Abstract 

Chapter 3|12 pages

Buddhist-Christian Studies. A Proposal

ByJames L. Fredericks — Abstract 

Chapter 4|10 pages

The Craft of Interfaith Curiosity

ByJohn P. Keenan — Abstract 

Chapter 5|12 pages

Dialogue as Contemplative Practice

Buddhist Contributions to Interreligious Dialogue
ByJudith Simmer-Brown — Abstract 

Chapter 6|10 pages

Serving Two Masters?

Possibilities and Opportunities of Double Belonging
ByPaul F. Knitter — Abstract 

Chapter 7|9 pages

Meeting in Kenosis

ByJoseph S. O’Leary — Abstract 

Part Part II|87 pages — Historical Encounters

Chapter 8|12 pages

Christianity in Early Tibet — Shreds of Evidence

ByFrancis V. Tiso — Abstract 

Chapter 9|11 pages

Ippolito Desideri and Buddhist-Christian Dialogue

ByTrent Pomplun — Abstract 

Chapter 10|12 pages

From Competition to Collaboration — Four Hundred Years of Buddhist-Catholic Engagement in Vietnam, 1620–2020

ByAnh Q. Tran — Abstract 

Chapter 11|10 pages

The Christian-Buddhist Encounter
in Seventeenth-Century China

ByThierry Meynard — Abstract 

Chapter 12|14 pages

Buddhist-Christian Relations in Colonial
and Postcolonial Contexts
 —
The Case Study of Sri Lanka

ByElizabeth J. Harris — Abstract 

Chapter 13|14 pages

Spiritualities Separated at Birth or Accidentally Related?

The “Spiritual Senses” Traditions in Eastern Orthodox Hesychasm and Chan and Zen Buddhism
ByBrandon Gallaher — Abstract 

Chapter 14|12 pages

Poor, Yet Making Many Rich

Poverty as a Virtue in the Franciscan Christian and Theravada Buddhist Monastic Traditions
ByNicholas Alan Worssam — Abstract 

Part Part III|100 pages — Contemporary Conversations

Chapter 16|12 pages

A Comparison of Aquinas’s and Dōgen’s Views on Religious/Monastic Life

ByChristina Atienza — Abstract 

Chapter 17|12 pages

Millennium World — Thomas Merton, Buddhism,
and Monastic Futurism

ByJack Downey — Abstract 

Chapter 18|12 pages

Constructive Catholic Theology in the Light of a Buddhist Imagination

ByRoger Haight — Abstract 

Chapter 19|11 pages

Heaven and Sukhāvatī — Martin Luther and Shinran Shonin on Death and What Follows

ByKristin Johnston Largen — Abstract 

Chapter 20|16 pages

Thich Nhat Hanh’s Buddhist-Christian Practical Theological Vision for Rebuilding Hope

Co-designing Practices for Communities
that Teach and Embody Love
BySandra Costen Kunz — Abstract 

Chapter 22|13 pages

Zen Buddhism and the Spiritual Exercises of St. Ignatius

Toward Mutual Learning and Enrichment
ByRuben L.F. Habito — Abstract 

Part Part IV|89 pages — Social Engagement, Pastoral Care,
and the Challenge of Interreligious Education

Chapter 23|11 pages

Interreligious Solidarity for an Ecological Civilization

A Catholic and Humanistic Buddhist Conversation
ByJohn Becker — Abstract 

Chapter 24|11 pages

Toward a Buddhist Theory of Social Justice

Thich Nhat Hanh, Martin Luther King Jr., and the Just Society
BySallie B. King — Abstract 

Chapter 25|13 pages

Buddhist-Christian Dialogue and Interreligious Learning

ByMartin Rötting — Abstract 

Chapter 26|11 pages

Herding Cows and Sheep

Giving Guidance in Buddhist and Christian Spiritual Formation
ByPamela Ayo Yetunde, John Chang-Yee Lee
— 
Abstract 

Chapter 27|14 pages

Buddhist-Christian Dialogue in Art

ByGudrun Löwner — Abstract 

Chapter 28|16 pages

African American and Womanist-Buddhist Thought

ByCarolyn M. Jones Medine — Abstract 

Chapter 29|11 pages

A Brief Critical Appraisal of the
Buddhist Modernism Paradigm

ByNatalie Fisk Quli — Abstract 

Part Part V|165 pages — Constructive Reflections

Chapter 31|12 pages

Aquinas and Dölpopa, Searching for Foundations

ByScott Steinkerchner — Abstract 

Chapter 32|10 pages

Eckhart and Dōgen on Forgetting the Self

A Contemplative Studies Perspective
ByAndré van der Braak — Abstract 

Chapter 34|14 pages

The Composite Union of Natures

A Study Comparing the Structures of Hypostatic Union in Chalcedonian Christology and of Dharmākara Bodhisattva
in Shin Buddhism
ByYuichi Tsunoda — Abstract 

Chapter 35|14 pages

On Religious Engagement — Shinran and Heidegger’s Paul

ByDennis Hirota — Abstract 

Chapter 36|13 pages

Creative Tensions in Buddhist and Christian Doctrine

ByHugh Nicholson — Abstract 

Chapter 37|14 pages

The Paths to Purification — Buddhadhosa
and John of the Cross

ByPeter Feldmeier — Abstract 

Chapter 38|11 pages

Irreversibility and Reciprocity in the
Divine–Human Relationship

ByYutaka Tanaka — Abstract 

Chapter 39|11 pages

“Being in Love”

Religious Conversion in Bernard Lonergan and the Lotus Sutra
ByHiroshi Munehiro Niwano — Abstract 

Chapter 40|16 pages

Buddhist-Christian Dialogue and the Kyoto School

ByMartin Repp — Abstract 

Chapter 41|13 pages

The Deaths of Buddha and Jesus

ByJ. Abraham Vélez de Cea — Abstract 

Chapter 42|10 pages

Matchless on Their Way

Comparative Reflections on Christ and the Bodhisattva 1
ByS. Mark Heim — Abstract 
 
Abstracts, Beispiel, Chapter 27:
Gudrun Löwner: Buddhist-Christian Dialogue in Art (pp. 323-336)
 
Starting from the Western-inspired depictions of the Buddha in Gandhara, the chapter shows Buddhist-Christian dialogue in Nestorian crosses on the lotus flower found along the Silk Road till South India. The crossing over of Buddhism and Christianity in art is presented mainly in paintings, sculptures, and church architecture in China, Japan, India, Sri Lanka, Thailand, and Nepal. Whereas in early times of Nestorianism and early Jesuit mission many borrowing happened, this is much less the case today. Only Zen Buddhism with its minimalist, rather abstract, and meditative approach is still used in the Asian religious dialogue and beyond. With calligraphy, it appeals specially to Protestantism. 
Deutsche Erläuterung

Ausgehend von den westlich inspirierten Darstellungen des Buddha in Gandhara zeigt das Kapitel den buddhistisch-christlichen Dialog in nestorianischen Kreuzen auf der Lotusblume, die entlang der Seidenstraße bis nach Südindien gefunden wurden. Die Überschneidung von Buddhismus und Christentum in der Kunst wird vor allem in Gemälden, Skulpturen und Kirchenarchitekturen in China, Japan, Indien, Sri Lanka, Thailand und Nepal dargestellt. Während es in den frühen Zeiten des Nestorianismus und der frühen Jesuitenmission zu vielen Anleihen kam, ist dies heute weit weniger der Fall. Lediglich der Zen-Buddhismus mit seinem minimalistischen, eher abstrakten und meditativen Ansatz wird noch im asiatischen Religionsdialog und darüber hinaus verwendet. Mit der Kalligrafie spricht er besonders den Protestantismus an.