Routledge: Handbook of Buddhist-Christian Studies – Handbuch der buddhistisch-christlichen Studien

 

Ein Vademecum komparativer Studien im Kontext christlich-buddhistischer Begegnungen, Zusammenhänge und Dialoge.
Einblicke 
in Vergangenheit und Gegenwart

Carol Anderson
Thomas Cattoi (eds.):

The Routledge Handbook of
Buddhist-Christian Studies
Routledge Handbooks in Religion

Abingdon (UK) / New York (USA):
Routledge 2022, 548 pp.


Publisher’s information

Buddhist-Christian dialogue has a long and complex history that stretches back to the first centuries of the common era. Comprising 42 international and disciplinarily diverse chapters, this volume begins by setting up a framework for examining the nature of Buddhist-Christian interreligious dialogue, discussing how research in this area has been conducted in the past and considering future theoretical directions. Subsequent chapters delve into:

    • important episodes in the history of Buddhist-Christian dialogue;

    • contemporary conversations such as monastic interreligious dialogue, multiple religious identity, and dual religious practice; and

    • Buddhist-Christian cooperation in social justice, social engagement, pastoral care, and interreligious education settings.

    The volume closes with a section devoted to comparative and constructive explorations of different speculative themes that range from the theological to the philosophical or experiential. This handbook explores how the study of Buddhist-Christian relations has been and ought to be done.

    The Routledge Handbook of Buddhist-Christian Studies is essential reading for researchers and students interested in Buddhist-Christian studies, Asian religions, and interreligious relationships. It will be of interest to those in fields such as anthropology, political science, theology, and history.

    Deutsche Erläuterung

    Der buddhistisch-christliche Dialog hat eine lange und komplexe Geschichte, die bis in die ersten Jahrhunderte der gemeinsamen Zeitrechnung zurückreicht. Dieser Band, der 42 internationale und disziplinär unterschiedliche Kapitel umfasst, beginnt mit der Herstellung eines Rahmens für die Untersuchung der Natur des buddhistisch-christlichen interreligiösen Dialogs, der Erörterung der bisherigen Forschung in diesem Bereich und der Betrachtung künftiger theoretischer Richtungen.
    Die anschließenden Kapitel befassen sich mit:

    • wichtigen Episoden in der Geschichte des buddhistisch-christlichen Dialogs;
    • zeitgenössischen Themen wie der interreligiöse Dialog der Mönche, die multiple religiöse Identität und die duale religiöse Praxis; und
    • buddhistisch-christliche Zusammenarbeit in den Bereichen soziale Gerechtigkeit, soziales Engagement, Seelsorge und interreligiöse Bildung.
    Der Band schließt mit einem Abschnitt, der der vergleichenden und konstruktiven Erkundung verschiedener spekulativer Themen gewidmet ist, die von theologischen bis hin zu philosophischen oder erfahrungsbezogenen Themen reichen. Dieses Handbuch untersucht, wie das Studium der buddhistisch-christlichen Beziehungen bisher durchgeführt wurde und werden sollte.

    Das Routledge Handbook of Buddhist-Christian Studies ist eine unverzichtbare Lektüre für Forscher und Studenten, die sich für buddhistisch-christliche Studien, asiatische Religionen und interreligiöse Beziehungen interessieren. Es wird für diejenigen von Interesse sein, die in Bereichen wie Anthropologie, Politikwissenschaft, Theologie und Geschichte arbeiten.

    Aus dem deutschsprachigen Raum haben zu diesem Werk beigetragen:
    Gudrun Löwner, Martin Repp, Martin Rötting und Perry Schmidt-Leukel, 

    TABLE OF CONTENTS

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    Chapter|5 pages

    From Mission to Intersectionality and Beyond

    Four Centuries of Buddhist-Christian Encounter

    ByCarol S. Anderson, Thomas Cattoi — Abstract 

    Part Part I|79 pages — Theory and Method

    Chapter 1|13 pages

    The Variety of Methods in Buddhist-Christian Studies

    ByLeo D. Lefebure — Abstract 

    Chapter 2|11 pages

    Buddhism and Christianity Through Fractal Eyes

    ByPerry Schmidt-Leukel — Abstract 

    Chapter 3|12 pages

    Buddhist-Christian Studies. A Proposal

    ByJames L. Fredericks — Abstract 

    Chapter 4|10 pages

    The Craft of Interfaith Curiosity

    ByJohn P. Keenan — Abstract 

    Chapter 5|12 pages

    Dialogue as Contemplative Practice

    Buddhist Contributions to Interreligious Dialogue

    ByJudith Simmer-Brown — Abstract 

    Chapter 6|10 pages

    Serving Two Masters?

    Possibilities and Opportunities of Double Belonging

    ByPaul F. Knitter — Abstract 

    Chapter 7|9 pages

    Meeting in Kenosis

    ByJoseph S. O’Leary — Abstract 

    Part Part II|87 pages — Historical Encounters

    Chapter 8|12 pages

    Christianity in Early Tibet — Shreds of Evidence

    ByFrancis V. Tiso — Abstract 

    Chapter 9|11 pages

    Ippolito Desideri and Buddhist-Christian Dialogue

    ByTrent Pomplun — Abstract 

    Chapter 10|12 pages

    From Competition to Collaboration — Four Hundred Years of Buddhist-Catholic Engagement in Vietnam, 1620–2020

    ByAnh Q. Tran — Abstract 

    Chapter 11|10 pages

    The Christian-Buddhist Encounter
    in Seventeenth-Century China

    ByThierry Meynard — Abstract 

    Chapter 12|14 pages

    Buddhist-Christian Relations in Colonial
    and Postcolonial Contexts
     —
    The Case Study of Sri Lanka

    ByElizabeth J. Harris — Abstract 

    Chapter 13|14 pages

    Spiritualities Separated at Birth or Accidentally Related?

    The “Spiritual Senses” Traditions in Eastern Orthodox Hesychasm and Chan and Zen Buddhism

    ByBrandon Gallaher — Abstract 

    Chapter 14|12 pages

    Poor, Yet Making Many Rich

    Poverty as a Virtue in the Franciscan Christian and Theravada Buddhist Monastic Traditions

    ByNicholas Alan Worssam — Abstract 

    Part Part III|100 pages — Contemporary Conversations

    Chapter 16|12 pages

    A Comparison of Aquinas’s and Dōgen’s Views on Religious/Monastic Life

    ByChristina Atienza — Abstract 

    Chapter 17|12 pages

    Millennium World — Thomas Merton, Buddhism,
    and Monastic Futurism

    ByJack Downey — Abstract 

    Chapter 18|12 pages

    Constructive Catholic Theology in the Light of a Buddhist Imagination

    ByRoger Haight — Abstract 

    Chapter 19|11 pages

    Heaven and Sukhāvatī — Martin Luther and Shinran Shonin on Death and What Follows

    ByKristin Johnston Largen — Abstract 

    Chapter 20|16 pages

    Thich Nhat Hanh’s Buddhist-Christian Practical Theological Vision for Rebuilding Hope

    Co-designing Practices for Communities
    that Teach and Embody Love

    BySandra Costen Kunz — Abstract 

    Chapter 22|13 pages

    Zen Buddhism and the Spiritual Exercises of St. Ignatius

    Toward Mutual Learning and Enrichment

    ByRuben L.F. Habito — Abstract 

    Part Part IV|89 pages — Social Engagement, Pastoral Care,
    and the Challenge of Interreligious Education

    Chapter 23|11 pages

    Interreligious Solidarity for an Ecological Civilization

    A Catholic and Humanistic Buddhist Conversation

    ByJohn Becker — Abstract 

    Chapter 24|11 pages

    Toward a Buddhist Theory of Social Justice

    Thich Nhat Hanh, Martin Luther King Jr., and the Just Society

    BySallie B. King — Abstract 

    Chapter 25|13 pages

    Buddhist-Christian Dialogue and Interreligious Learning

    ByMartin Rötting — Abstract 

    Chapter 26|11 pages

    Herding Cows and Sheep

    Giving Guidance in Buddhist and Christian Spiritual Formation

    ByPamela Ayo Yetunde, John Chang-Yee Lee
    — 
    Abstract 

    Chapter 27|14 pages

    Buddhist-Christian Dialogue in Art

    ByGudrun Löwner — Abstract 

    Chapter 28|16 pages

    African American and Womanist-Buddhist Thought

    ByCarolyn M. Jones Medine — Abstract 

    Chapter 29|11 pages

    A Brief Critical Appraisal of the
    Buddhist Modernism Paradigm

    ByNatalie Fisk Quli — Abstract 

    Part Part V|165 pages — Constructive Reflections

    Chapter 31|12 pages

    Aquinas and Dölpopa, Searching for Foundations

    ByScott Steinkerchner — Abstract 

    Chapter 32|10 pages

    Eckhart and Dōgen on Forgetting the Self

    A Contemplative Studies Perspective

    ByAndré van der Braak — Abstract 

    Chapter 34|14 pages

    The Composite Union of Natures

    A Study Comparing the Structures of Hypostatic Union in Chalcedonian Christology and of Dharmākara Bodhisattva
    in Shin Buddhism

    ByYuichi Tsunoda — Abstract 

    Chapter 35|14 pages

    On Religious Engagement — Shinran and Heidegger’s Paul

    ByDennis Hirota — Abstract 

    Chapter 36|13 pages

    Creative Tensions in Buddhist and Christian Doctrine

    ByHugh Nicholson — Abstract 

    Chapter 37|14 pages

    The Paths to Purification — Buddhadhosa
    and John of the Cross

    ByPeter Feldmeier — Abstract 

    Chapter 38|11 pages

    Irreversibility and Reciprocity in the
    Divine–Human Relationship

    ByYutaka Tanaka — Abstract 

    Chapter 39|11 pages

    “Being in Love”

    Religious Conversion in Bernard Lonergan and the Lotus Sutra

    ByHiroshi Munehiro Niwano — Abstract 

    Chapter 40|16 pages

    Buddhist-Christian Dialogue and the Kyoto School

    ByMartin Repp — Abstract 

    Chapter 41|13 pages

    The Deaths of Buddha and Jesus

    ByJ. Abraham Vélez de Cea — Abstract 

    Chapter 42|10 pages

    Matchless on Their Way

    Comparative Reflections on Christ and the Bodhisattva 1

    ByS. Mark Heim — Abstract 


    Abstracts, Beispiel, Chapter 27:
    Gudrun Löwner: Buddhist-Christian Dialogue in Art (pp. 323-336)

    Starting from the Western-inspired depictions of the Buddha in Gandhara, the chapter shows Buddhist-Christian dialogue in Nestorian crosses on the lotus flower found along the Silk Road till South India. The crossing over of Buddhism and Christianity in art is presented mainly in paintings, sculptures, and church architecture in China, Japan, India, Sri Lanka, Thailand, and Nepal. Whereas in early times of Nestorianism and early Jesuit mission many borrowing happened, this is much less the case today. Only Zen Buddhism with its minimalist, rather abstract, and meditative approach is still used in the Asian religious dialogue and beyond. With calligraphy, it appeals specially to Protestantism. 

    Deutsche Erläuterung

    Ausgehend von den westlich inspirierten Darstellungen des Buddha in Gandhara zeigt das Kapitel den buddhistisch-christlichen Dialog in nestorianischen Kreuzen auf der Lotusblume, die entlang der Seidenstraße bis nach Südindien gefunden wurden. Die Überschneidung von Buddhismus und Christentum in der Kunst wird vor allem in Gemälden, Skulpturen und Kirchenarchitekturen in China, Japan, Indien, Sri Lanka, Thailand und Nepal dargestellt. Während es in den frühen Zeiten des Nestorianismus und der frühen Jesuitenmission zu vielen Anleihen kam, ist dies heute weit weniger der Fall. Lediglich der Zen-Buddhismus mit seinem minimalistischen, eher abstrakten und meditativen Ansatz wird noch im asiatischen Religionsdialog und darüber hinaus verwendet. Mit der Kalligrafie spricht er besonders den Protestantismus an.
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